سیاست های پشت تایید شدن ETF اتریوم ؟!!

ارسطو فیلسوف یونان باستان زمانی گفته بود: “انسان ذاتاً حیوانی سیاسی است.”

او تلویحاً گفت که جامعه و تمدن مقدم بر انسان است و طبیعی است که او به فعالیت های اجتماعی یعنی سیاست بپردازد. پتانسیل واقعی یک مرد تنها زمانی بدست می آید که با جامعه ارتباط برقرار کند.

سخنان ارسطو که در حدود 350 سال قبل از میلاد بیان شد، هنوز هم با صدای بلند در راهروهای سیاسی ایالات متحده تکرار می شود، زیرا در روز پنجشنبه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) صندوق های قابل معامله در بورس اتریوم (ETH ETFs) را تایید کرد، و بدین ترتیب نشانگر یک رویداد جدید است.

فصلی در تاریخچه کریپتو

این لابی سیاسی ایالات متحده با حمایت دو حزبی هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بود که این امکان را برای SEC فراهم کرد تا در نهایت موضع محافظه کارانه خود را کنار بگذارد.  با این مرحله، اتریوم به دومین ارز رمزنگاری شده پس از بیت کوین تبدیل شد که دارای ETF نقطه ای در ایالات متحده است و به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری برجسته در بازار ارز دیجیتال تلقی می شود.

این تصمیم پس از بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد اینکه آیا SEC برای ETF‌های ETH تأیید می‌کند یا خیر، اتخاذ می‌شود. از آنجایی که ایالات متحده موظف است در اواخر سال جاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، کارشناسان رمزارز تاییدیه SEC را به دلیل لابی‌گری بی‌امان سیاسی و عشق دو حزبی به جامعه کریپتو توسط احزاب سیاسی می‌دانند.

چرخش 180 درجه ای در گمانه زنی ها

تقریباً یک هفته پیش، تحلیلگران بلومبرگ شانس ناچیز 25 درصدی را به احتمال تایید داده بودند و نگرش تسلیم ناپذیر و سختگیرانه SEC را مقصر می دانستند.  با این حال، در عرض چند روز، تحلیلگران درصد گمانه زنی مثبت خود را برای تایید SEC به 75 درصد رساندند.

گمانه زنی های تازه ای که به طور گسترده در رسانه ها گزارش شد، منجر به افزایش 18 درصدی ارزش معاملاتی اتریوم به 3800 دلار شد و ارزش بیت کوین نیز بالاترین قیمت را در 71000 دلار ثبت کرد.

به گفته تحلیلگران بلومبرگ، چرخش 180 درجه ای در تحلیل آنها عمدتاً بر اساس اتفاقات سیاسی در ایالات متحده پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 بود.  عشق دو حزبی برای کریپتو کلید تایید SEC است هم برای دموکرات‌ها و هم برای جمهوری‌خواهان، رمزارز مسئله‌ای است که در آن می‌توانند چشم در چشم یکدیگر را ببینند.

در یک هفته گذشته، دو لایحه کریپتو حرفه ای – قانون نوآوری و فناوری مالی برای قرن بیست و یکم (FIT21) و قانون استقرار بلاک چین های آمریکا در سال 2023 – با حمایت دو حزبی در مجلس تصویب شد. قانون FIT21 با حمایت دو حزبی با 279 رای موافق در مقابل 136 رای به تصویب رسید، علیرغم اینکه SEC هشدار داده بود که این قانون به طور بالقوه “خلاف های نظارتی جدید” ایجاد می کند.

حزب دمکرات هیچ شلاقی به اعضای خود در مورد هر دو لایحه که به نمایندگان اجازه می دهد در مجلس رای مثبت بدهند، صادر نکرد. نمونه دیگری از عشق دو حزبی کریپتو، “قانون نوآوری مالی مسئول” است، لایحه ای که توسط سناتور جمهوری خواه از وایومینگ سینتیا لومیس و سناتور دموکرات از نیویورک کریستن گیلیبراند ارائه شده است.

این لایحه قصد دارد محدودیت‌های صلاحیتی را برای SEC و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در هنگام تنظیم بخش کریپتو تعیین کند.

 SEC در مقابل جمهوری خواهان و دموکرات ها در Crypto

در ماه گذشته شاهد کشمکشی بین SEC و لابی سیاسی ایالات متحده بودیم که در آن لابی اخیر با آژانس فدرال نسبتا محافظه کار به منظور “سست کردن” مقررات خود در بخش کریپتو درگیر شد. اخیراً، سنای ایالات متحده به لغو بولتن حسابداری کارکنان 121 (SAB 121) رای مثبت داده بود، یک بند بحث‌برانگیز که در قانون FIT21 توسط SEC معرفی شده بود، که فعالیت‌های ارز دیجیتال بانک‌ها را تنظیم می‌کرد. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها از کمیسیون SEC به ریاست گری گنسلر انتقاد کرده اند.

با این حال، کمیسیون SEC هنوز حمایت جو بایدن، که دفترش وعده داده بود پیشنهاد سنا برای لغو SAB 121 را «وتو» کند، را دارد. با توجه به محبوبیت فزاینده کریپتو ، اکنون باید دید که آیا دفتر بایدن واقعاً این پیشنهاد را وتو خواهد کرد یا نه.

انتخابات ریاست جمهوری و رمزنگاری

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد اصلی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه، آشکارا رمزنگاری را در حین تبلیغات انتخاباتی تأیید کرده است. پیش از این، ترامپ کریپتو را به عنوان یک «کلاهبرداری» به سخره گرفته بود، اما امروز، او به دنبال حمایت از جامعه است و از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال می‌خواهد «بهتر به او رأی بدهند».

تنها یک روز پس از انتشار اخباری در مورد گمانه زنی های مثبت SEC، کمپین ریاست جمهوری ترامپ صفحه جمع آوری کمک های مالی را برای پذیرش کمک های مالی به صورت رمزنگاری راه اندازی کرد.

ترامپ همچنین در مورد استقبال گسترده‌تر از ارزهای دیجیتال در صورت انتخاب مجدد صحبت کرده است که نشان‌دهنده یک دولت دوستدار ارزهای دیجیتال است. او به پذیرش کمک های کمپین در ارزهای دیجیتال اشاره کرده است. این تغییر در موضع ترامپ به‌عنوان تلاشی برای جذب رأی‌دهندگانی تلقی می‌شود که به دیدگاه‌های آزادی‌خواهانه تمایل دارند و از نحوه رسیدگی دولت فعلی بایدن به قوانین ارزهای دیجیتال ناراضی هستند.

اخیراً، سینتیا لومیس، سناتور جمهوری‌خواه از وایومینگ، اعلام کرد که در حال ایجاد «ارتش طرفدار رمزارز» در کنگره است. اظهارات لومیس پس از آن مطرح شد که الیزابت وارن، سناتور دموکرات، خواستار مقررات سختگیرانه در بخش کریپتو به دلیل ترس از پولشویی و سایر جرایم شد.

تاکنون، دولت بایدن نسبت به پلتفرم‌های رمزنگاری سخت‌گیرانه عمل کرده و حزب دموکرات او در رویکرد خود نسبت به صورت‌حساب‌های طرفدار کریپتو محافظه‌کار بوده است. محکومیت های اخیر غول های رمزنگاری و اقدام سازمان ها علیه پلتفرم های آنها نیز نمونه هایی از نگرش سختگیرانه دولت بایدن است.

با این حال، اخیراً، دولت بایدن نیز در حال کاهش سیاست کریپتو است، زیرا چندین سناتور دموکرات در حال شکستن صفوف احزاب و حمایت از قوانین طرفدار رمزارزها هستند.

نتیجه گیری

اینکه آیا عشق به کریپتو در رای نوسانی برای ترامپ و بایدن جمع می‌شود یا نه، جنبه جالبی است که باید مراقب آن بود. با این حال، آنچه که با تایید اخیر ETH ETF کاملاً مشخص است این است که SEC مورد حمایت بایدن با افزایش محبوبیت کریپتو ، پشت سر گذاشته شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید